”Η λεγόμενη εκκλησία των Σκοπίων είχε και θα έχει, ως και η πολιτεία των Σκοπίων, αλυτρωτικές τάσεις και διαθέσεις”. Την επισήμανση αυτή κάνει σε συνέντευξή του στην «Κιβωτό της Ορθοδοξίας» ο Μητροπολίτης Πολυανής και Κιλκισίου κ. Εμμανουήλ.
Σχολιάζοντας τη Συμφωνία των Πρεσπών, ο μητροπολίτης υποστηρίζει ότι αυτή «καλλιεργεί νέα στοιχεία διαιρέσεως, αντιθέσεως και εχθρικότητος».
-Μετά τη συμφωνία των Πρεσπών μας προέκυψε και μητρόπολη Πολυανής στα Σκόπια. Τελικά πόσο επικίνδυνο είναι για την Ελλάδα και μία Βόρεια Πολυανή;
Μετά τη λεγομένη από μερικούς «Συμφωνία των Πρεσπών», η οποία κατά αντιπαράθεσιν εκκλησιαστικής συνόδου μπορεί να ονομαστεί «Ληστρική συμφωνία των Πρεσπών», oι θέσεις των ολίγων αλλά ισχυρών, οι οποίοι λέγουν ότι διακατέχονται υπό πνευματικών αξιών, αλλά αυτό τούτο αποτελεί ουτοπία, οι Σκοπιανοί δημιούργησαν μία επισκοπή, η οποία πιθανόν να υπήρχε προ του 1924, την επισκοπή Πολυανής η οποία υπήρχε και υπάρχει ως πρώτον συστατικόν στην Μητρόπολη Πολυανής και Κιλκισίου, οπότε καταλαβαίνετε, πως υπάρχει σφετερισμός, όπως και σε πολλά άλλα από πλευράς των Σκοπίων. Τελικά, επειδή η λεγόμενη εκκλησία των Σκοπίων είχε και θα έχει, ως και η πολιτεία των Σκοπίων, αλυτρωτικές τάσεις και διαθέσεις, αδιαφορώντας για την ιστορική αλήθεια και ιστορική πραγματικότητα σε συνεργασία προφανώς με την πολιτεία, εξέλεξε Επίσκοπον Πολυανής, επειδή τα Σκόπια κατέχουν ένα μέρος της Βορείου Δοϊράνης. Αν είναι επικίνδυνο ή όχι για την Ελλάδα, αυτό φαίνεται από τις διαθέσεις τους οι οποίες δηλώνουν τις έντονες αλυτρωτικές τους τάσεις στην προσπάθειά τους για την παραχάραξη της ιστορικής αλήθειας και την αδιαφορία της ελληνικής κυβερνήσεως με ποικιλία και πληθώρα δικαιολογιών, διά των οποίων πλήττουν τη μία και μοναδική Μακεδονία, την ελληνική, και προσφέρουν τα πάντα, θαρρείς και η Ελλάδα είναι τσιφλίκι τους και δεν χύθηκε αίμα Ελλήνων για την ελευθερία όλης της Ελλάδος αλλά και της Μακεδονίας μας ιδιαίτερα.
-Πολλοί ιεράρχες έχουν δηλώσει ότι δεν θα λένε Βόρεια Μακεδονία αλλά Σκόπια. Εσείς;
Απ: Η Μακεδονία είναι μία, ενιαία και ελληνική, με ιστορική απόδειξη και πάμπολλες μαρτυρίες 2500 χρόνων. Και δικαίως λοιπόν την αποκαλούν Δημοκρατία των Σκοπίων οι Ιεράρχες μας.
-Μετά την ψήφιση της συμφωνίας των Πρεσπών έχουμε νέα δεδομένα. Τι θα πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα για να σταματήσει ο σφετερισμός της Μακεδονίας;
Από ότι γνωρίζουμε, η ψήφιση της λεγομένης «Συμφωνίας των Πρεσπών» καλλιεργεί νέα στοιχεία διαιρέσεως, αντιθέσεως και εχθρικότητος, τα οποία δεν στηρίζονται σε κανόνες καλής συμπεριφοράς, αλλά από πλευράς ελληνικής στην ιστορική και μόνο αλήθεια και στην προσπάθεια η παραχθείσα αλήθεια του 1924 και μετά του 1944 να επανέλθει, ως ιστορική και μόνον αλήθεια, διαφορετικά θα τρίζουν τα κόκκαλα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του πατρός του Φιλίππου, αλλά και του μεγάλου διδασκάλου και μοναδικού φιλοσόφου Αριστοτέλους, ο οποίος διά των ελληνικών γραμμάτων και φιλοσοφίας γαλούχησε και διαπαιδαγώγησε τον Μ. Αλέξανδρο. Τι σχέση μπορεί να έχει λοιπόν η ελληνική γλώσσα και φιλοσοφία με τη δημιουργηθείσα μετά από 10 αιώνες σλαβική διάλεκτο στην οποία οι επιτήδειοι προσέδωσαν και τον τίτλο Μακεδονική;;; Για να μπορέσει να αποκατασταθεί πλήρως η αλήθεια θα πρέπει να ανατρέξουμε στην ιστορική αλήθεια από το 500 π.Χ. τουλάχιστον έως και σήμερα, και να υποδείξουμε σε αυτούς που λέγουν οτιδήποτε άλλο καθώς δεν γνωρίζουν ιστορία, αλλά φιλοσοφούν άνευ αληθείας, ότι πρέπει και αυτοί να γνωρίσουν και να διαφυλάξουν την αλήθεια.
-Tελικά η κυβέρνηση επιμένει να θέσει εκτός δημοσίου τους κληρικούς. Τι κινδύνους μπορεί να κρύβει μια τέτοια απόφαση;
Κατά καιρούς έγιναν προσπάθειες από κυβερνητικούς «προοδευτικούς» παράγοντες να θέσουν εκτός δημοσίου τους κληρικούς. Θα υπομνήσω τις θυσίες του κλήρου στους αγώνες του 1821, αλλά και αργότερα την προσφορά της Εκκλησίας σε πρόσωπα, γη και αφιερώματα, για να δημιουργήσουν το τεράστιο κτηριακό και πνευματικό έργο της εκκλησίας μας. Σε χώρους που παραχώρησε στο δημόσιο εχτίσθησαν νοσοκομεία, σχολεία, φιλανθρωπικά ιδρύματα και δημιουργήθησαν κέντρα συμπαραστάσεως του λαού. Και παρόλο που οι ιεροί κανόνες απαγορεύουν την παραχώρηση κτημάτων, η εκκλησία όταν το κράτος και ο λαός μας είχε πραγματική ανάγκη, παραχώρησε μεγάλο μέρος της περιουσίας της με την αίσθηση ότι έτσι διακονούν το λαό του Θεού.
-Τι σημαίνει για σας το «ουδετερόθρησκο κράτος» και ποια πρέπει να είναι η θέση της Εκκλησίας;
Εκείνοι που ομιλούν για ουδετερόθρησκο έθνος φαίνεται ότι δεν εγνώρισαν ούτε γνωρίζουν, ούτε προσπαθούν, ούτε θέλουν να μάθουν την ιδιαιτερότητα της ορθόδοξης Ελλάδος, την προσφορά της Εκκλησίας στο γένος και τη ζωντανή παράδοση, η οποία διαφύλαξε και διαφυλάττει το μεγαλείο της απόλυτης συναλληλίας και συνεργασίας μεταξύ εκκλησίας και κράτους. Προσπαθούν δε πάντοτε διά της βίας και του αιφνιδιασμού, να επιβάλλουν αυτά που θέλουν και ομιλούν για διάλογο όταν νομίζουν ότι φέρνουν την εκκλησία προ αδιεξόδου.
-Τελευταία οι Ορθόδοξες Εκκλησίες στα Βαλκάνια και τον κόσμο, βρίσκονται σε διαμάχες με διάφορες αφορμές. Τελευταία η Αυτοκεφαλία της Ουρκανίας έχει ανοίξει τον ασκό του Αιόλου και στα Βαλκάνια. Πώς μπορεί να ανατραπεί το κλίμα αυτό;
Τα προβλήματα, οι διαμάχες με διάφορες αφορμές στις κατά τόπους Εκκλησίες της Ευρώπης, έχουν δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα αλλά και αυτό μπορεί να ανατραπεί ευκολότατα, εάν σκύψουμε στην εκκλησιαστική ιστορία και δούμε πώς παρεσχέθησαν αυτές οι αυτοκεφαλίες και ότι ιστορικά είναι δεδομένο ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει τον πρώτο λόγο σ’ αυτές. Και πάντα ταύτα με πολλή προσοχή, μελέτη και ΠΡΟΣΕΥΧΗ.
-Tα social media θα μπορούσαν να συμβάλουν στην καλύτερη επικοινωνία των νέων με την Εκκλησία;
Αν υπάρχει διάθεση αγαθή όλα μπορούν να γίνουν, αλλά και επειδή οι νέοι μας δείχνουν μια ιδιαίτερη στροφή στα social media, διερωτώμαι εάν συντελούν στη βελτίωση των τρόπων επικοινωνίας των νέων με την εκκλησία.
-Τα τελευταία χρόνια η Εκκλησία έχει συμβάλει σημαντικά στην ανακούφιση χιλιάδων συμπολιτών. Ωστόσο δέχεται και πολλές επικρίσεις ακόμη και από κυβερνητικά στελέχη…
Είναι γεγονός αναντίρρητο ότι η εκκλησία αγωνιούσε και αγωνιά για την αξία «ΑΝΘΡΩΠΟΣ», για τον κάθε άνθρωπο ως προσωπικότητα και ως εικόνα Χριστού. Επειδή όμως ο άνθρωπος έχει ψυχή αλλά και σώμα, διά τούτο δεν αγνοεί τις βασικές ανάγκες του σώματος, όπως είναι η τροφή, η θεραπεία του ανθρώπου από τον πόνο και την αρρώστια. Πληθώρα παραβολών από το Ιερό Ευαγγέλιο μεταξύ των οποίων και οι παραβολές του Ασώτου, της Ευλογίας των 5 άρτων και του καλού Σαμαρείτου, συνοπτικά αλλά ουσιαστικά μας δίδουν παράδειγμα φωτεινόν διά τη δική μας πορεία. Εχομε την παραβολή των Ταλάντων, της ξηρανθείσης συκής, του τελώνου και του φαρισαίου και τόσες άλλες, που ομιλούν διά το πώς πρέπει να σκύψωμε στις πνευματικές ανάγκες του συνανθρώπου μας, αλλά και οι προηγούμενες παραβολές για το πώς πρέπει να δούμε τις ανάγκες της ψυχής και του σώματός μας.
Οσον αφορά για τις επικρίσεις κατά της Εκκλησίας από κυβερνητικά στελέχη διερωτώμαι, εάν θέλουν να μην βλέπουν και να μην ακούουν, θα τους αντιτείνουμε το αγιογραφικό «και οι λίθοι κεκράξονται».
-Πού εστιάζει το πνευματικό και το κοινωνικό σας έργο;
Εστιάζει στη δόξα του Θεού, την επίγνωση της Αληθείας του Ευαγγελίου και τη Σωτηρία του Ανθρώπου ως ψυχοσωματικού όντος, με την προοπτική, την «Ανάσταση» και την Αιώνια Βασιλεία του Θεού.