Αρχική Τέχνη (αγιογραφία, μουσική, βιβλίο) Η εικόνα της “Ανάληψης” του Αντρέι Ρουμπλιόφ στο Βυζαντινό Μουσείο

Η εικόνα της “Ανάληψης” του Αντρέι Ρουμπλιόφ στο Βυζαντινό Μουσείο

από kivotos

Της Λητώς Μησιακούλη

 

Έως τον Σεπτέμβριο, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο θα φιλοξενεί την Εικόνα της Ανάληψης από την Πινακοθήκη Τρετιακόφ, στη Μόσχα. Πρόκειται για το έργο του σπουδαίου Ρώσου αγιογράφου Αντρέι Ρουμπλιόφ, το οποίο θα παρουσιάζεται σε ειδικά διαμορφωμένη προθήκη. Σύμφωνα με τους συντελεστές της έκθεσης, η εικόνα αποτελεί πρόδρομο έργο δύο εκθέσεων με αντικείμενα από την Πινακοθήκη Τρετιακόφ και το Μουσείο Ερμιτάζ, που αναμένεται να παρουσιαστούν το φθινόπωρο στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, στο πλαίσιο των πολιτιστικών εκδηλώσεων του Έτους Ρωσία – Ελλάδα 2016.

Η «Ανάληψη» φιλοτεχνήθηκε στις αρχές του 15ου αιώνα από τον γνωστό δημιουργό προκειμένου να διακοσμήσει μαζί με άλλες εικόνες του Δωδεκάορτου το τέμπλο του Καθεδρικού Ναού της Κοιμήσεως στο Βλαντίμιρ. Από τις πέντε εικόνες που έχουν διασωθεί, αυτή της «Ανάληψης» ξεχωρίζει για τις κλασικές αναλογίες των μορφών, τις σύνθετες και λεπτές φωτοσκιάσεις των προσώπων, την κομψότητα του σχεδίου και τους πλούσιους θεολογικούς συμβολισμούς. «Ο όσιος Αντρέι Ρουμπλιόφ, μοναχός και θεόπνευστος αγιογράφος, αποτελεί σύμβολο για την Ορθόδοξη ρωσική τέχνη. Αγιοποιήθηκε με απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας το 1988. Μαθητής του Θεοφάνη του Έλληνα, ο Ρουμπλιόφ έμεινε στην Ιστορία ως ο δημιουργός της εικόνας της Αγίας Τριάδος, γνωστής ως Φιλοξενίας του Αβραάμ, η οποία εντάσσεται στα αριστουργήματα της παλαιορωσικής τέχνης των αρχών του 15ου αιώνα. Το έργο του, που συνδυάζει το καλλιτεχνικό χάρισμα και την πνευματικότητα του ασκητισμού, θεωρείται ένα από τα πιο λαμπρά δείγματα της ρωσικής αγιογραφίας. Στο πλαίσιο της έκθεσης της εικόνας της Ανάληψης, παρουσιάζονται επίσης πέντε εκκλησιαστικά σκεύη και τετραευάγγελα του 18ου αι., αφιερώματα της Αικατερίνης Β’ της Ρωσίας στην ελληνική κοινότητα του Λιβόρνο», πληροφορεί το ΒΧΜ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ