Αρχική Συνεντευξεις Λαγκαδά Ιωάννης: “Η Εκκλησία ήταν πάντα δίπλα στον εμπερίστατο λαό”

Λαγκαδά Ιωάννης: “Η Εκκλησία ήταν πάντα δίπλα στον εμπερίστατο λαό”

από kivotos

Στη Μαίρη Ορφανίδη

 

Η Εκκλησία δεν θέλει την περιουσία της για την ίδια, αλλά για τη στήριξη του λαού. Τη θέση αυτή διατυπώνει στην «Κιβωτό της Ορθοδοξίας» ο Μητροπολίτης Λαγκαδά, κ. Ιωάννης. Ο ιεράρχης, ο οποίος από τότε που ανέλαβε έχει αναπτύξει σημαντικό έργο, δεν είναι αντίθετος στη στήριξη των προσφύγων, την οποία, όπως λέει, την κάνει διακριτικά. Παράλληλα, για τις σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας υποστηρίζει ότι πρέπει να υπάρχει συνεργασία, για το καλό του τόπου.

 

Σεβασμιώτατε, σε ποιες δράσεις έχει προχωρήσει η Μητρόπολή σας για τη στήριξη των ανθρώπων που έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση τα τελευταία χρόνια;

Στη Μητρόπολή μας και μέσω των ενοριών μας, εκτός από τα συσσίτια, παρέχουμε μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας για τα παιδιά, ενώ έχουμε ακόμη πρατήριο ρουχισμού και φαρμάκων. Ξέρετε, υπάρχουν οικογένειες που δεν έρχονται στη διανομή τροφίμων και φαρμάκων. Αισθάνονται δύσκολα και αμήχανα και μέσω των εφημέριων των ενοριών μας και με διακριτικότητα φροντίζουμε και ανακαλύπτουμε αυτές τις οικογένειες και να διανέμουμε και σε αυτούς. Την Παραμονή των Χριστουγέννων, αλλά και ανήμερα υπήρχε συσσίτιο ανοιχτό για όλο τον κόσμο στη Μητρόπολη, για όλους όσοι ήθελαν, αλλά και για εκείνους που είχαν ανάγκη, χωρίς διαχωρισμούς.

 

Στην περιοχή σας έχουν μεταφερθεί αρκετές ομάδες μεταναστών μετά το τελευταίο προσφυγικό κύμα από τη Συρία. Υπάρχουν κάποιες δράσεις που έχει αναλάβει η Μητρόπολή σας μέσω των ενοριών της για να συνδράμουν τους πρόσφυγες;

Στην περιοχή μας υπάρχουν πέντε camps προσφύγων, οπότε αυτό έχει συνέπειες και στην τοπική Εκκλησία. Οι άνθρωποι αυτοί ζουν μια δύσκολη περίοδο και εμείς τους ενισχύουμε πάντα με διακριτική προσέγγιση. Ιερείς μας έχουν συνεργαστεί με τους υπευθύνους των δομών. Όταν, μάλιστα, πρωτοήρθαν εδώ τους παρασχέθηκαν από τις Πρώτες Βοήθειες, όπως η απλή περιποίηση ενός τραύματος, έως και σίτιση. Η Εκκλησία μας βοήθησε πρώτα και πάνω από όλα. Είναι ο σεβασμός και η αγάπη στον εμπερίστατο αδελφό μας.

 

Με αφορμή τις ημέρες των γιορτών, πόσο επίκαιρο είναι το μήνυμα της Γέννησης του Ιησού;

Το μήνυμα της Γέννησης του Ιησού Χριστού είναι μήνυμα αγάπης και ενότητας. Απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως αν πιστεύουν ή όχι, και η δύναμη της αγάπης Του μπορεί να ξεπερνάει όλες τις μικρότητες των ανθρώπων.

Ο Χριστός μίλησε σε όλους τους ανθρώπους με το ίδιο μέτρο αγάπης και το ίδιο μέτρο προσεγγίσεως και όλοι είμαστε ίσοι απέναντί, Του έχοντας την ίδια αξία, ανεξαρτήτως φυλής και ιδιωμάτων. Εκείνος ανατέλλει όπως ο Ήλιος για όλον τον κόσμο και για όλους τους ανθρώπους, παρέχοντας σε όλους τις ίδιες ευκαιρίες. Στο χέρι του καθενός είναι με τη δική του στάση και απόφαση να δεχτεί το μεγάλο μυστήριο της Γεννήσεως του Χριστού.

Η εορτή των Χριστουγέννων μπορεί να γίνει και η γιορτή της Γεννήσεως του καθενός μας, γιατί όλοι μας μπορούμε να ξαναγεννηθούμε μέσα στην Καινή Κτίση, αποκτώντας τα ιδιώματα εκείνα για μια αθάνατη και αδαμάντινη αιώνια ζωή, την οποία μας χαρίζει ο Κύριος. Αυτό είναι το μεγάλο δώρο του Κυρίου και από εμάς εξαρτάται αν θα το δεχτούμε ή όχι.

Όταν γεννηθούμε πνευματικά και ζήσουμε τα Χριστούγεννα, γεννημένοι μαζί με τον Χριστό, τότε η ζωή μας θα είναι άληκτος και ατελεύτητος.

 

Ποια είναι η θέση σας για τις σχέσεις Εκκλησίας-Κράτους, έτσι όπως διαμορφώνονται τον τελευταίο καιρό, με τα θέματα που ανακύπτουν, όπως το θέμα του μαθήματος των Θρησκευτικών;

Η Εκκλησία δεν αντιπολιτεύεται. Θέλει να υπάρχει συνεργασία για τα συμφέροντα του λαού. Εμείς, ως ποιμένες, πρέπει να σταθούμε δίπλα σε αυτούς που είναι υπεύθυνοι για την ευημερία του τόπου. Δεν υπάρχει θέμα σύγκρουσης στις σχέσεις μας, αν υπάρχει σεβασμός από τη μεριά της Πολιτείας. Οι ρόλοι είναι διακριτοί και ο σεβασμός απαραίτητος.

 

Ποια είναι η γνώμη σας για το θέμα δημιουργίας μουσουλμανικού τεμένους στην Αθήνα, ένα ζήτημα που φαίνεται να δημιουργεί τριβές ανάμεσα στους ιεράρχες.

Νομίζω ότι τα γεγονότα που διαδραματίζονται στην παγκόσμια σκηνή τα βλέπουμε. Δεν μιλάμε για τους χώρους λατρείας. Υπάρχουν ρυθμίσεις στη Συνθήκη της Λωζάννης για τους τόπους λατρείας. Άλλο αυτό και άλλο το να γίνει ένα μουσουλμανικό κέντρο. Ποιος θα είναι αυτός που θα προσδιορίζει πώς θα λειτουργεί, σε μια θρησκεία όπου σημειώνονται συγκρούσεις μεταξύ τους; Υπάρχουν σιίτες, Σουνίτες. Βλέπουμε τις συγκρούσεις που γίνονται σε άλλες χώρες. Δεν υπάρχει χώρος στην Ελλάδα για αυτά. Πρέπει να εξασφαλίσουμε σε αυτούς τους ανθρώπους ότι θα πάνε στη χώρα των ονείρων τους. Η ίδια η Ελλάδα δεν είναι η χώρα προορισμού τους. Μπορεί η ζωή εδώ να είναι καλύτερη από τις συνθήκες πολέμου, αλλά δεν είναι η χώρα όπου θέλουν να ζήσουν.

 

Τι απαντάτε σε αυτούς που σε τακτά χρονικά διαστήματα ανοίγουν το θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας και τι κινήσεις κάνει η Εκκλησία προκειμένου να μπορέσει να εκμεταλλευτεί η ίδια την περιουσία της;

Δυστυχώς, ζουν σε διαστάσεις ουτοπίας. Ό,τι έχει η Εκκλησία δεν το έχει για τον εαυτό της, αλλά για τη διακονία του πλησίον. Η μακραίωνη ιστορία αυτού του τόπου, αλλά και η επικαιρότητα το αποδεικνύουν αυτό. Μακάρι να έχει η Εκκλησία να συνδράμει στις ανάγκες του λαού της χώρας μας, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο. Υποθετικά, πάντως, αν η Εκκλησία είχε αμύθητη περιουσία -που δεν έχει-, δεν θα την είχε για να τη μοιράσει σε ανθρώπους που είναι καιροσκόποι και εθισμένοι στη σπατάλη και την κραιπάλη. Η Εκκλησία βοηθά τον εμπερίστατο αδελφό και το έργο της είναι έργο διακονίας στον άνθρωπο ως προσωπικότητα και ως κοινωνία. Ό,τι η Εκκλησία αξιοποιεί ως ΝΠΔΔ δεν είναι για ίδιον όφελος, αλλά ο λαός ευεργετείται. 

Ποιος είναι

Ο Μητροπολίτης Λαγκαδά, κ. Ιωάννης, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1958. Αποφοίτησε από την Εκκλησιαστική Παιδαγωγική Ακαδημία το 1979 και από το Τμήμα της Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης το 1982.

Την ίδια χρονιά χειροτονήθηκε διάκονος στην Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης και ανέλαβε τη διεύθυνση του Γραφείου Νεότητος. Το 1983 χειροτονήθηκε πρεσβύτερος και υπηρέτησε στον Ιερό Ναό των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου μέχρι το 1994. Στη συνέχεια, τοποθετήθηκε στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου ως ιερατικός προϊστάμενος. Από το 1983 υπηρέτησε ως ηγουμενοσύμβουλος της Ιεράς Μονής Αγίας Θεοδώρας Θεσσαλονίκης και από το 1994 υπηρέτησε ως πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης.

Στις 10 Μαΐου του 2010 βρέθηκε στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος ως Μητροπολίτης Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης.

Η χειροτονία του εις επίσκοπο έγινε στις 16 Μαΐου 2010 από τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου, Πολιούχου Θεσσαλονίκης. Έχει συγγράψει πολλά άρθρα και μελέτες θεολογικού περιεχομένου, ενώ έχει λάβει μέρος σε Θεολογικά Συνέδρια. Ακόμα, έχει διδάξει σε Κατηχητικά Φροντιστήρια και στη Σχολή Μετεκπαίδευσης Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης. Για περίπου 20 χρόνια παρουσίασε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές. Επίσης, έχει διδάξει στην Ανωτέρα Εκκλησιαστική Σχολή Θεσσαλονίκης.  

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ