Πολλαπλασιάζονται τα προβλήματα για την Εκκλησία εξαιτίας της πανδημίας και της επιβολής απαγορεύσεων, οι οποίες δεν εξαίρεσαν τους ναούς. Εκτός των οικονομικών, που έχει φέρει στα όρια της κατάρρευσης το κοινωνικό έργο των Μητροπόλεων, η Σύνοδος πλέον καλείται να διαχειριστεί κι ένα σύνολο προβλημάτων που έχουν να κάνουν με την καθοδήγηση των πιστών, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν τις αποφάσεις της κυβέρνησης και να συγκρούονται ακόμη και με τους ιερείς ή τους υπευθύνους των ναών.
Παράλληλα οι Συνοδικοί έχουν να αντιμετωπίσουν και την απειθαρχία πιστών και ιερέων, που τους φέρνουν σε δύσκολη θέση έναντι της κυβέρνησης.
Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του ιερέα στη Λέρο, όπου ο τοπικός Μητροπολίτης έθεσε σε αργία ιερέα για μη τήρηση των μέτρων και έκλεισε το ναό όπου ιερουργούσε. Και δεν είναι μόνο αυτά.
“Δυσμενή” μετάθεση έδωσε ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος στον ιερέα, ο οποίος ράντισε με βυτίο τα σπίτια με αγιασμό.
Εκτός των μέτρων, πολλοί Μητροπολίτες, πολλές φορές, έχουν εγκαλέσει τους απλούς κληρικούς που αμφισβητούν την πανδημία και αρνούνται τα μέτρα.
Την περασμένη Κυριακή ο Κοζάνης κ. Παύλος έφτασε σε σημείο να ζητά επιτακτικά απ’ όλους να γίνουν, επιτέλους, θρησκευόμενοι και να πάψουν να είναι θρησκόληπτοι και να φορούν μάσκες…
Όλα αυτά δείχνουν πως ο κορωνοϊός, εδώ και σχεδόν ένα χρόνο, έχει προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην Εκκλησία, η οποία από τώρα ετοιμάζεται να δώσει “μάχη” για να εορταστεί σε κανονικές συνθήκες αυτό το Πάσχα. Για τον λόγο αυτό, η συντριπτική πλειονότητα των ιεραρχών τάσσεται υπέρ του εμβολίου και μάλιστα είναι πρόθυμοι να διαθέσουν χώρους των ναών για να μετατραπούν σε εμβολιαστικά κέντρα.
Αλλά κι αν υποθέσουμε ότι η πανδημία θα νικηθεί άμεσα, η Εκκλησία θα πρέπει να δώσει πολλές μικρές “μάχες” για να επανέλθει στην κανονικότητα: Το βασικό είναι το οικονομικό, το οποίο θα αρχίσει να λύνεται αφού -και μετά την κρίση- οι ενορίες δύσκολα θα ανακάμψουν, αφού οι πιστοί, λόγω του lockdοwn, έχουν απολέσει σημαντικά εισοδήματα. Η αναπλήρωση των εσόδων θα καθυστερήσει και μαζί με αυτή το κοινωνικό έργο θα μειωθεί, ενώ δύσκολα θα ανοίξουν οι δομές που έκλεισαν. Οι έρανοι που έγιναν ηλεκτρονικά δεν έχουν αποδώσει και βεβαίως αυτός ο τρόπος εξασφάλισης εσόδων δεν είναι και ο ιδανικότερος.
Θα πρέπει η Σύνοδος να αντιμετωπίσει και λειτουργικά προβλήματα, καθώς, ένα χρόνο τώρα οι τηλεδιασκέψεις της ΔΙΣ και η έλλειψη αμεσότητας, έχουν αφήσει για την επόμενη μέρα πολλά ζητήματα, που έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση της περιουσίας, την εξέταση της διεθνούς κατάστασης, αλλά και τις σχέσεις με Φανάρι. Επίσης, έχει να καλύψει και τις δύο κενές θέσεις Μητροπολιτών μετά την κοίμηση των Μακαριστών Καστορίας κ. Σεραφείμ και Λαγκαδά κ. Ιωάννη.
Όλο αυτό το διάστημα, πέραν της αναγκαστικής μείωσης του αριθμού των πιστών στις Θείες Λειτουργίες και τις τελετές, πολλοί είναι εκείνοι που απομακρύνθηκαν από την Εκκλησία αλλά και αυτοί, οι οποίοι διαπίστωσαν πως σε ένα τόσο σύνθετο πρόβλημα, όπως η πανδημία, δεν βρήκαν τη στήριξη που ήθελαν από την Εκκλησία. Θεολογικά διαπίστωσαν πολλά κενά και “βολεύτηκαν” με τον τρόπο λειτουργίας που καθιερώθηκε το τελευταίο διάστημα. Την ίδια στιγμή η χρήση μέσων, όπως η τηλεόραση, για απ’ ευθείας μεταδόσεις των λειτουργιών, το ραδιόφωνο, αλλά και το διαδίκτυο. Το σύνολο των Μητροπόλεων διαδικτυακά πλέον μπορεί και διοργανώνει συζητήσεις με νέους, εκδηλώσεις, ακόμη και κατηχητικό. Αυτό από μόνο του άφησε πολύ χώρο στο να αναθεωρήσουν κάποιοι τη σχέση τους με την άμεση επαφή με την Εκκλησία.
Η επόμενη μέρα θα είναι δύσκολη, όπως και για όλη την κοινωνία αλλά για την Εκκλησία, τα εμπόδια δεν θα έχουν να κάνουν μόνο με τα οικονομικά και τη φιλανθρωπία αλλά και με τον πνευματικό της ρόλο, ο οποίος δοκιμάστηκε όλη αυτή την περίοδο της πανδημίας.
Τέλος, υπάρχει και το πρόβλημα της ενότητας στο εσωτερικό της Ιεραρχίας, η οποία επίσης δοκιμάστηκε, καθώς υπήρξαν και πολλοί Μητροπολίτες, οι οποίοι είχαν αντιδράσει έντονα στις αποφάσεις της Συνόδου και τη στάση της έναντι της κυβέρνησης.