Στις αλλαγές που έχει επιφέρει στη ζωή όλων η πανδημία αναφέρθηκε η Α.Θ. Παναγιότης ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, ο οποίος συμμετείχε στη διαδικτυακή Σύναξη Νέων που διοργάνωσε, η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Ζωοδόχου Πηγής – Χρυσοπηγής Χανίων, επισημαίνοντας πως η παραγωγή των εμβολίων αποτελεί το πρώτο βήμα για την υπέρβασή της, η οποία ωστόσο εξαρτάται και από την συμπεριφορά του καθενός μας.
«Σας απευθύνω εγκάρδιο χαιρετισμό από το Φανάρι και σας καλωσορίζω στην σημερινή σύναξη, αυτή την φορά πολύ διαφορετική από συναντήσεις του παρελθόντος. Η τεχνολογία διευκολύνει την επικοινωνία με τον δικό της τρόπο. Δεν ευνοεί την εγγύτητα, την χαρά της κοινωνίας πρόσωπον προς πρόσωπον. Χρησιμοποιούμε τα τεχνολογικά μέσα, ελπίζουμε όμως ότι αυτά δεν θα κυριαρχήσουν στην ζωή μας.
Η πανδημία του κορωνοϊού άλλαξε την καθημερινότητά μας, την εκπαίδευση, την εργασία, την εκκλησιαστική ζωή. Το πρώτο βήμα προς την υπέρβαση της υγειονομικής κρίσης έγινε με την παραγωγή των εμβολίων. Πολλά όμως εξαρτώνται από την συμπεριφορά του καθενός μας, για την επιτυχία της όλης προσπάθειας αντιμετώπισης του προβλήματος”.
Στη συνέχεια ο Παναγιώτατος, απευθυνόμενος προς τις νέες και τους νέους που συμμετείχαν στη διαδικτυακή συνάντηση, επεσήμανε:
«Η χαρά του Πατριάρχου σας είναι μεγάλη, αφού έχει σήμερα την ευκαιρία να απευθυνθή προς νέους και νέες από όλο τον κόσμο, οι οποίοι συμμετέχουν σε αυτή την Σύναξη υπό την αιγίδα της Ιεράς Μονής Χρυσοπηγής. Η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας (Κρήτη, 2016) χαρακτήρισε τους νέους ως «ενεργόν έκφρασιν της φιλοθέου και φιλανθρώπου ζωής της Εκκλησίας εν τω παρόντι» (βλ. Εγκύκλιος, § 8). Είναι βέβαιον, ότι αν προσεγγισθή η νέα γενεά με αγάπη και κατανόηση, ανταποκρίνεται με ενθουσιασμό και γνήσιο ενδιαφέρον και συμμετέχει δημιουργικά σε πολλές αξιόλογες πρωτοβουλίες και δράσεις.
Όλοι γνωρίζετε, ότι η παράδοση της Ορθοδοξίας είναι ένα τιμαλφέστατο και πανίερο ταμιευτήριο ζωτικών αξιών για τον άνθρωπο και τον κόσμο. Όποιος σέβεται αυτή την ζωτική παρακαταθήκη, δεν είναι δυνατόν να εθελοτυφλή απέναντι στο πρόβλημα της αλλοτρίωσης και απομάκρυνσης του ανθρώπου από τον άνθρωπο, και της «κακής αλλοιώσεως» της σχέσης του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον, τον «οίκον του. Στο πνεύμα αυτό, ο δικός μας αγώνας δίνεται μέσα στην Εκκλησία, η οποία είναι ο τόπος και ο τρόπος της καινής εν Χριστώ ζωής. Όταν τελήται η Θεία λειτουργία ανοίγουν οι ουρανοί, τα πάντα πληρούνται φωτός, ευφροσύνης και αγαλλιάσεως, πλημμυρίζουν ανάσταση, αισθανόμαστε ότι «το πολίτευμα ημών εν ουρανοίς υπάρχει» (Φιλιπ. γ’, 20).
Η ευχαριστιακή σύναξη είναι πρόγευση της Βασιλείας των Εσχάτων, η οποία, όπως έγραφε ο μακαριστός π. Αλέξανδρος Σμέμαν, είναι «πληρότης ζωής, πληρότης χαράς, πληρότης γνώσεως» (A. Schmemann, Πιστεύω, Αθήνα 1998, σ. 129). Χαρακτηριστικό της ζωής του χριστιανού είναι η χαρά και η ευχαριστία προς τον Θεό για την «ελθούσαν χάριν» και την «ερχομένην Βασιλείαν», για την «αεί παρουσίαν» του Χριστού στην ζωή μας. Ανήκουμε στον Χριστό, είμεθα μέλη του Σώματός του. «Ο εν Θεώ ων, αεί χαίρει», σημειώνει ο ηρωικός και μαρτυρικός προκάτοχος της Μετριότητός μου στον Αποστολικό Θρόνο της Κωνσταντινουπόλεως Ιωάννης ο Χρυσόστομος (PG 62, 283)».
Και ο Παναγιώτατος πρόσθεσε:
«Χαρά είναι η ζωή της προσευχής, η λειτουργική εμπειρία, η ελευθερία της παραίτησης από το «ατομικόν δικαίωμα» για χάρη του πλησίον, η διακονία, η ελπίς της αιωνιότητος. Πηγή ξεχωριστής πνευματικής χαράς είναι η ολόφωτη άσκηση. Ο γνήσιος χριστιανικός ασκητισμός διαφέρει από κάθε μορφής δυιστική στάση, η οποία απορρίπτει τον πολιτισμό και τον κόσμο εν ονόματι της εσωτερικότητας της δήθεν αυθεντικής πνευματικότητος. Η χριστιανική πνευματικότης δεν είναι ακοσμική, αλλά ευχαριστιακή και δοξολογική. Δεν ζη από την απόρριψη του κόσμου, αλλά από την υπέρβαση του κοσμικού φρονήματος. Η ζωή του ορθοδόξου πιστού «κινείται μεταξύ ασκήσεως και ευχαριστίας». Τα πάντα είναι δωρεά της χάριτος του Θεού. Η θεία Χάρις σώζει όμως τους «εθέλοντας», οι οποίοι καλούνται να αγωνισθούν τον καλόν αγώνα, «ποιούντες και πράττοντες τα δικαιώματα του Χριστού».
Όπως έχει προσφυέστατα γραφή, «ο Χριστιανός δέχθηκε πολλά- ‘τα πάντα᾽- και θα δώσει πολλά- ‘τα πάντα τοις πάσι᾽. Δεν υπάρχει απαλλαγή, δεν στοιχειοθετείται κανένα άλλοθι, δεν δικαιολογείται η αποκλειστικότητα και το ‘σύμπλεγμα του Ιωνά᾽. Το ‘έργον διακονίας᾽ (Εφεσ. δ’, 12), είναι η έμπρακτη μαρτυρία για τη δύναμη της ελευθερίας, ‘η Χριστός ημάς ηλευθέρωσεν’ (Γαλ. ε’, 1)». Αυτή η διακονική πνευματικότης αποτελεί σήμερα εναλλακτική πρόταση ζωής μέσα στον σύγχρονο ατομοκεντρισμό και τον διάχυτο ευδαιμονισμό. Δίνει απαντήσεις στις υπαρξιακές αναζητήσεις και των νέων, δίνει παραμυθία, χαρά και ελπίδα. Από αυτήν εκπορεύονται πάντοτε δημιουργικές δυνάμεις, οι οποίες ανοίγουν δρόμους και εκεί όπου φαίνεται ότι ευρισκόμαστε απέναντι σε αδιέξοδο».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κατέληξε ευχόμενος προς όλες τις νέες και τους νέους “όλα τα καλά του Θεού, και ένα 2021 χωρίς την μάστιγα του κορωνοϊού και με επιτυχία στον αγώνα αντιμετώπισης των κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας”. Ευχαρίστησε δε, τους συντελεστές της διαδικτυακής εκδήλωσης και ιδιαιτέρως την Οσιωτάτη Ηγουμένη κ. Θεοξένη και την Αδελφότητα της Ιεράς Πατριαρχικής και Σταυροπηγιακής Μονής Ζωοδόχου Πηγής-Χρυσοπηγής.