Η Εκκλησία της Κύπρου κατά την τελευταία της συνεδρίαση συζήτησε το θέμα της πανδημίας ξεκαθαρίζοντας πως το θέμα της Θείας Κοινωνίας είναι αδιαπραγμάτευτο αλλά και πως διατηρεί κάποιες επιφυλάξεις για τα εμβόλια χωρίς να ασπάζεται τη συνωμοσιολογία.Επισημαίνει ωστόσο οτι η νόσοςήθε στον κόσμο για παιδαγωγικούς λόγους:
«Η νόσος, ανεξάρτητα από τον τόπο η τον τρόπο προέλευσής της, επετράπη από τον Θεό (αφού άνευ αυτού «ου πράξις, ου λόγος τελείται») για παιδαγωγικούς λόγους: Η νόσος μας περιστέλλει, πρώτα, τον εγωισμό και μας οδηγεί στην επίγνωση των ορίων μας. Είναι γεγονός ότι ο άνθρωπος, χρησιμοποιώντας τη λογική και τις δυνατότητές του, πέτυχε πολλά στη ζωή του. Η πρόοδος, όμως, αυτή συνέβαλε πολλάκις στην αποστασία από τον Θεό και στην έπαρση. Νόμισε, ο άνθρωπος, πως όλα τα μπορεί και όλα του επιτρέπονται. Έρχεται έτσι ένας μικροσκοπικός, αόρατος ιός να τον προσγειώσει και να του υποδείξει τα όριά του. Αναγκαζόμαστε, ομολογώντας την αδυναμία μας, να προστρέξουμε με ταπείνωση στον Θεό, εκζητώντας το έλεος και τη βοήθεια» τονίζεται στην ανακοίνωση
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου συνῆλθε σήμερα Τρίτη, 01 Δεκεμβρίου 2020, εἰς ἔκτακτο συνεδρία, ὑπὸ τὴν προεδρία τῆς Α.Μ. τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Κύπρου κ.κ. Χρυσοστόμου μὲ θέμα τὴν πανδημία τοῦ κορωνοϊοῦ. Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος ἐνωτιζόμενη τὴν κραυγὴ ἀγωνίας τοῦ λαοῦ καὶ συμπάσχουσα μαζί του λόγω τῆς ἐνσκηψάσης λοιμικῆς νόσου, ἡ ὁποία ταλαιπωρεῖ ὁλόκληρη τὴν ἀνθρωπότητα, ἀφοῦ ἐνημερώθηκε καὶ ἀπὸ ὁμάδα εἰδικῶν ἐπιδημιολόγων, οἱ ὁποῖοι ἐμφανίσθηκαν ἐνώπιον Αὐτῆς, κατόπιν εὐγενικῆς ἀποδοχῆς τῆς ἀπευθυνθείσης πρὸς αὐτοὺς προσκλήσεως, οἱ εἰδικοὶ ἐπιστήμονες: α) Δρ Πέτρος Καραγιάννης, Καθηγητὴς Μικροβιολογίας/Μοριακῆς ἰολογίας, β) Δρ Ἐλπιδοφόρος Σωτηριάδης, Ἀναπληρωτὴς Καθηγητὴς Ἐπιδημιολογίας καὶ Δημόσιας Ὑγείας, καὶ γ) Δρ Γεώργιος Κρασιᾶς, Ἐπίκουρος Καθηγητὴς Μοριακῆς Ἰατρικῆς, οἱ ὁποῖοι ἀφοῦ ἐνημέρωσαν τὰ Μέλη τῆς Ἱερᾶς Συνόδου διὰ τὸ θέμα τῆς πανδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ (Covid-19) εἰς ὅλας τὰς πτυχάς, ἐδέχθησαν σωρείαν ἐρωτήσεων ἀπὸ ἕναν ἕκαστον τῶν Συνοδικῶν Ἀρχιερέων, καὶ ἐδόθησαν οἱ δέουσες διαφωτιστικὲς ἀπαντήσεις.
Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος ἐπιθυμεῖ νὰ ἀπευθυνεῖ πρὸς τὸ Χριστεπώνυμο πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ νὰ θέσει ὑπόψη του τὶς θέσεις της.
Ἡ νόσος, ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὸν τόπο ἢ τὸν τρόπο προέλευσής της, ἐπετράπη ἀπὸ τὸν Θεὸ (ἀφοῦ ἄνευ αὐτοῦ «οὐ πράξις, οὐ λόγος τελεῖται») γιὰ παιδαγωγικοὺς λόγους:
Ἡ νόσος μᾶς περιστέλλει, πρῶτα, τὸν ἐγωισμὸ καὶ μᾶς ὁδηγεῖ στὴν ἐπίγνωση τῶν ὁρίων μας. Εἶναι γεγονὸς ὅτι ὁ ἄνθρωπος, χρησιμοποιώντας τὴ λογικὴ καὶ τὶς δυνατότητές του, πέτυχε πολλὰ στὴ ζωή του. Ἡ πρόοδος, ὅμως, αὐτὴ συνέβαλε πολλάκις στὴν ἀποστασία ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ στὴν ἔπαρση. Νόμισε, ὁ ἄνθρωπος, πὼς ὅλα τὰ μπορεῖ καὶ ὅλα του ἐπιτρέπονται. Ἔρχεται ἔτσι ἕνας μικροσκοπικός, ἀόρατος ἰὸς νὰ τὸν προσγειώσει καὶ νὰ τοῦ ὑποδείξει τὰ ὅριά του. Ἀναγκαζόμαστε, ὁμολογώντας τὴν ἀδυναμία μας, νὰ προστρέξουμε μὲ ταπείνωση στὸν Θεό, ἐκζητώντας τὸ ἔλεος καὶ τὴ βοήθειά του.
Ἡ πανδημία, ὕστερα, δρᾶ καὶ σὰν πρόκληση πρὸς τὸν ἄνθρωπο νὰ ἀναπτύξει τὶς δυνατότητές του. Ὁ Θεὸς δὲν ἐδημιούργησε τὸν ἄνθρωπο ὡς ἄβουλο ὄν. Τὸν ἐδημιούργησε «κατ’ εἰκόνα Του», δίνοντάς του μερικὰ ἀπὸ τὰ δικά Του γνωρίσματα, ὅπως εἶναι τὸ λογικό, ἡ ἐλευθερία καὶ ἡ σημερινὴ κατάσταση ὠθεῖ τὸν ἄνθρωπο σὲ νέες ἔρευνες καὶ τὸν ἀναγκάζει νὰ ἐργαστεῖ πρὸς παρασκευὴ νέων φαρμάκων καὶ νέων ἐμβολίων προκειμένου νὰ ἀναχαιτιστεῖ ἡ νόσος.
Στὴν προσπάθεια αὐτὴ τοῦ ἀνθρώπου ἔρχεται βοηθὸς καὶ ὁ Θεός. Ἡ Ἁγία Γραφὴ ἐκθέτει πολλὰ παραδείγματα στὰ ὁποῖα ὁ Θεὸς ἀναπληρώνει ὅ,τι δὲν μποροῦν οἱ ἄνθρωποι νὰ ἐπιτύχουν. Κάνει ὁ ἄνθρωπος ὅ,τι περνᾶ ἀπὸ τὸ χέρι του καὶ γιὰ τὰ ὑπόλοιπα ἔχει τὴν ἔγνοια ὁ Θεός.
Μέσα σ’ αὐτὰ τὰ πλαίσια τῆς δικῆς μας προσπάθειας καὶ τῆς ἀναπλήρωσης ἀπὸ τὸν Θεὸ ἐκείνων ποὺ ὁ ἄνθρωπος δὲν μπορεῖ νὰ πετύχει, ἐντάσσεται καὶ τὸ καθῆκον ὅλων μας γιὰ τήρηση ὅσων τὸ ὑπεύθυνο Κράτος καὶ οἱ Ὑπηρεσίες Ὑγείας ὁρίζουν γιὰ τὴν προστασία ὅλων. Ἡ Ἐκκλησία συστήνει τοῦτο ἀνεπιφύλακτα. Περιορίζουμε τὴν ἐλευθερία καὶ τὰ δικαιώματά μας, ἀκόμα καὶ στὸ θέμα τοῦ ἐκκλησιασμοῦ, αὐτοβούλως, γιὰ νὰ μπορέσουμε νὰ προστατεύσουμε τόσο τοὺς ἑαυτοὺς μᾶς ὅσο καὶ τοὺς συνανθρώπους μας καὶ νὰ μπορέσουμε νὰ ἐξέλθουμε ἀπὸ τοὺς περιορισμοὺς ὅσον τὸ δυνατὸ συντομότερα.
Ὡς πρὸς τὸ θέμα τῆς Θείας Μετιαλήψεως ἡ θέσn τῆς Ἐκκλησίας εἶναι σταθερὴ καὶ ξεκάθαρη. Τὸ σῶμα καὶ τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ δὲν μεταδίδουν καμιὰν ἀσθένεια. Εἶναι τοῦτο ἀποδεδειγμένο ἀπὸ τὴν μακραίωνη ζωὴ καὶ πράξη τῆς Ἐκκλησίας. Θὰ ἐξακολουθήσει νὰ μεταδίδεται μὲ τὸν ἴδιο παραδοσιακὸ τρόπο ποὺ γίνεται καὶ σήμερα, τηρουμένων ὅλων τῶν διατάξεων τῶν ὑγειονομικῶν ἀρχῶν γιὰ τὶς μεταξὺ ἀλλήλων ἀποστάσεις καὶ τὶς προσωπικὲς προφυλάξεις.
Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος χωρὶς νὰ παραβλέπει τὶς ἐπιφυλάξεις κάποιων ὡς πρὸς τὴ σύσταση καὶ τὴ δράση ὁρισμένων ἐμβολίων τὰ ὁποῖα ἑτοιμάζουν μεγάλες φαρμακευτικὲς βιομηχανίες, ἀλλὰ καὶ χωρὶς νὰ ἀσπάζεται τὴ συνωμοσιολογία ποὺ ἀναπτύσσεται γύρω ἀπὸ τὸ θέμα καὶ ἀφοῦ ἄκουσε μὲ προσοχὴ τοὺς εἰδικοὺς ἐπιστήμονες ποὺ κάλεσε πρὸς τοῦτο, ἀποφάσισε νὰ συστήσει στοὺς πιστοὺς νὰ ἐμβολιασθοῦν ἐφόσον τὸ συγκεκριμένο ἐμβόλιο συστήσουν οἱ Ἰατρικὲς Ὑπηρεσίες Ὑγείας τοῦ Κράτους. Δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ ἀποδώσουμε κανενὸς εἴδους συμφέροντα στὶς Ἰατρικὲς Ὑπηρεσίες Ὑγείας τοῦ Κράτους παρὰ μόνο τὴν ἔγνοια τους γιὰ τὴν ὑγεία τοῦ λαοῦ.
Ἀσφαλῶς κανεὶς δὲν θὰ ἐξαναγκαστεῖ νὰ ἐμβολιασθεῖ, θὰ πρέπει ὅμως καὶ ὅσοι ἀποφασίσουν νὰ ἐμβολιασθοῦν νὰ μὴν ἐπιβαρύνουν τὴ συνείδησή τους μὲ ἀνεδαφικὲς καὶ ἀντεπιστημονικὲς προλήψεις.
Στόχος ὅλων μας θὰ πρέπει νὰ εἶναι νὰ μὴ θρηνήσουμε ἄλλα θύματα καὶ νὰ ἀντιμετωπισθεῖ ἀποτελεσματικὰ ὅσο τὸ δυνατὸ πιὸ σύντομα ἡ πανδημία.
Τέλος ἡ Ἱερὰ Σύνοδος, ἀφοῦ εὐχαρίστησε τοὺς προσκεκλημένους καὶ καταξιωμένους Ἐπιστήμονες, ὑπενθυμίζει σὲ ὅλους τὸ κραταιὸν ὅπλον τῆς προσευχῆς καὶ καλεῖ ὅλους σὲ μετάνοια προκειμένου οἱ προσευχές μας νὰ εἰσακουστοῦν ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ νὰ λυτρωθοῦμε ἀπὸ τὴ λοιμικὴ νόσο ποὺ ἐνέσκηψε καὶ στὴν πατρίδα μας. Τοῦτο εἶναι ἀπαραίτητο, ὥστε νὰ μπορέσουμε, ἀπερίσπαστοι, νὰ ἐπιδοθοῦμε στὶς προσπάθειες ἀπελευθέρωσης τῆς πατρίδας μας καὶ στὰ ἄλλα θεάρεστα ἔργα μας.
Η Ιερά Σύνοδος επιθυμεί να απευθύνει προς το Χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας μας και να θέσει υπόψη του τις θέσεις της. Η νόσος ανεξάρτητα από τον τόπο ή τον τρόπο προέλευσης της επετρέπη από τον Θεό (ἀφοῦ ἄνευ αὐτοῦ «οὐ πράξις, οὐ λόγος τελεῖται») για παιδαγωγικούς λόγους:
Ἡ νόσος μᾶς περιστέλλει, πρῶτα, τὸν ἐγωισμὸ καὶ μᾶς ὁδηγεῖ στὴν ἐπίγνωση τῶν ὁρίων μας. Εἶναι γεγονὸς ὅτι ὁ ἄνθρωπος, χρησιμοποιώντας τὴ λογικὴ καὶ τὶς δυνατότητές του, πέτυχε πολλὰ στὴ ζωή του.
Η νόσος
Ἡ πρόοδος, ὅμως, αὐτὴ συνέβαλε πολλάκις στὴν ἀποστασία ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ στὴν ἔπαρση. Νόμισε, ὁ ἄνθρωπος, πὼς ὅλα τὰ μπορεῖ καὶ ὅλα του ἐπιτρέπονται.
Ἔρχεται ἔτσι ἕνας μικροσκοπικός, ἀόρατος ἰὸς νὰ τὸν προσγειώσει καὶ νὰ τοῦ ὑποδείξει τὰ ὅριά του. Ἀναγκαζόμαστε, ὁμολογώντας τὴν ἀδυναμία μας, νὰ προστρέξουμε μὲ ταπείνωση στὸν Θεό, ἐκζητώντας τὸ ἔλεος καὶ τὴ βοήθειά του.
Ἡ πανδημία, ὕστερα, δρᾶ καὶ σὰν πρόκληση πρὸς τὸν ἄνθρωπο νὰ ἀναπτύξει τὶς δυνατότητές του. Ὁ Θεὸς δὲν ἐδημιούργησε τὸν ἄνθρωπο ὡς ἄβουλο ὄν.
Τὸν ἐδημιούργησε «κατ’ εἰκόνα Του», δίνοντάς του μερικὰ ἀπὸ τὰ δικά Του γνωρίσματα, ὅπως εἶναι τὸ λογικό, ἡ ἐλευθερία καὶ ἡ σημερινὴ κατάσταση ὠθεῖ τὸν ἄνθρωπο σὲ νέες ἔρευνες καὶ τὸν ἀναγκάζει νὰ ἐργαστεῖ πρὸς παρασκευὴ νέων φαρμάκων καὶ νέων ἐμβολίων προκειμένου νὰ ἀναχαιτιστεῖ ἡ νόσος.
Στὴν προσπάθεια αὐτὴ τοῦ ἀνθρώπου ἔρχεται βοηθὸς καὶ ὁ Θεός. Ἡ Ἁγία Γραφὴ ἐκθέτει πολλὰ παραδείγματα στὰ ὁποῖα ὁ Θεὸς ἀναπληρώνει ὅ,τι δὲν μποροῦν οἱ ἄνθρωποι νὰ ἐπιτύχουν. Κάνει ὁ ἄνθρωπος ὅ,τι περνᾶ ἀπὸ τὸ χέρι του καὶ γιὰ τὰ ὑπόλοιπα ἔχει τὴν ἔγνοια ὁ Θεός.
Μέσα σ’ αὐτὰ τὰ πλαίσια τῆς δικῆς μας προσπάθειας καὶ τῆς ἀναπλήρωσης ἀπὸ τὸν Θεὸ ἐκείνων ποὺ ὁ ἄνθρωπος δὲν μπορεῖ νὰ πετύχει, ἐντάσσεται καὶ τὸ καθῆκον ὅλων μας γιὰ τήρηση ὅσων τὸ ὑπεύθυνο Κράτος καὶ οἱ Ὑπηρεσίες Ὑγείας ὁρίζουν γιὰ τὴν προστασία ὅλων. Ἡ Ἐκκλησία συστήνει τοῦτο ἀνεπιφύλακτα. Περιορίζουμε τὴν ἐλευθερία καὶ τὰ δικαιώματά μας, ἀκόμα καὶ στὸ θέμα τοῦ ἐκκλησιασμοῦ, αὐτοβούλως, γιὰ νὰ μπορέσουμε νὰ προστατεύσουμε τόσο τοὺς ἑαυτοὺς μᾶς ὅσο καὶ τοὺς συνανθρώπους μας καὶ νὰ μπορέσουμε νὰ ἐξέλθουμε ἀπὸ τοὺς περιορισμοὺς ὅσον τὸ δυνατὸ συντομότερα.
Ὡς πρὸς τὸ θέμα τῆς Θείας Μετιαλήψεως ἡ θέσn τῆς Ἐκκλησίας εἶναι σταθερὴ καὶ ξεκάθαρη. Τὸ σῶμα καὶ τὸ αἷμα τοῦ Χριστοῦ δὲν μεταδίδουν καμιὰν ἀσθένεια. Εἶναι τοῦτο ἀποδεδειγμένο ἀπὸ τὴν μακραίωνη ζωὴ καὶ πράξη τῆς Ἐκκλησίας. Θὰ ἐξακολουθήσει νὰ μεταδίδεται μὲ τὸν ἴδιο παραδοσιακὸ τρόπο ποὺ γίνεται καὶ σήμερα, τηρουμένων ὅλων τῶν διατάξεων τῶν ὑγειονομικῶν ἀρχῶν γιὰ τὶς μεταξὺ ἀλλήλων ἀποστάσεις καὶ τὶς προσωπικὲς προφυλάξεις.
Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος χωρὶς νὰ παραβλέπει τὶς ἐπιφυλάξεις κάποιων ὡς πρὸς τὴ σύσταση καὶ τὴ δράση ὁρισμένων ἐμβολίων τὰ ὁποῖα ἑτοιμάζουν μεγάλες φαρμακευτικὲς βιομηχανίες, ἀλλὰ καὶ χωρὶς νὰ ἀσπάζεται τὴ συνωμοσιολογία ποὺ ἀναπτύσσεται γύρω ἀπὸ τὸ θέμα καὶ ἀφοῦ ἄκουσε μὲ προσοχὴ τοὺς εἰδικοὺς ἐπιστήμονες ποὺ κάλεσε πρὸς τοῦτο, ἀποφάσισε νὰ συστήσει στοὺς πιστοὺς νὰ ἐμβολιασθοῦν ἐφόσον τὸ συγκεκριμένο ἐμβόλιο συστήσουν οἱ Ἰατρικὲς Ὑπηρεσίες Ὑγείας τοῦ Κράτους. Δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ ἀποδώσουμε κανενὸς εἴδους συμφέροντα στὶς Ἰατρικὲς Ὑπηρεσίες Ὑγείας τοῦ Κράτους παρὰ μόνο τὴν ἔγνοια τους γιὰ τὴν ὑγεία τοῦ λαοῦ.
Ἀσφαλῶς κανεὶς δὲν θὰ ἐξαναγκαστεῖ νὰ ἐμβολιασθεῖ, θὰ πρέπει ὅμως καὶ ὅσοι ἀποφασίσουν νὰ ἐμβολιασθοῦν νὰ μὴν ἐπιβαρύνουν τὴ συνείδησή τους μὲ ἀνεδαφικὲς καὶ ἀντεπιστημονικὲς προλήψεις.
Στόχος ὅλων μας θὰ πρέπει νὰ εἶναι νὰ μὴ θρηνήσουμε ἄλλα θύματα καὶ νὰ ἀντιμετωπισθεῖ ἀποτελεσματικὰ ὅσο τὸ δυνατὸ πιὸ σύντομα ἡ πανδημία.
Τέλος ἡ Ἱερὰ Σύνοδος, ἀφοῦ εὐχαρίστησε τοὺς προσκεκλημένους καὶ καταξιωμένους Ἐπιστήμονες, ὑπενθυμίζει σὲ ὅλους τὸ κραταιὸν ὅπλον τῆς προσευχῆς καὶ καλεῖ ὅλους σὲ μετάνοια προκειμένου οἱ προσευχές μας νὰ εἰσακουστοῦν ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ νὰ λυτρωθοῦμε ἀπὸ τὴ λοιμικὴ νόσο ποὺ ἐνέσκηψε καὶ στὴν πατρίδα μας. Τοῦτο εἶναι ἀπαραίτητο, ὥστε νὰ μπορέσουμε, ἀπερίσπαστοι, νὰ ἐπιδοθοῦμε στὶς προσπάθειες ἀπελευθέρωσης τῆς πατρίδας μας καὶ στὰ ἄλλα θεάρεστα ἔργα μας.